Anina - Semeringul Bănăţean - calea ferată Anina - Oraviţa
vote data
Descriere
Anina - Semeringul Bănăţean - calea ferată Anina - Oraviţa

Anina, jud. Caraș-Severin

Calea ferată Oraviţa-Anina reprezintă o lucrare inginerească unică în România şi în sud-estul Europei, fiind denumită de către localnici „Semeringul bănăţean”, prin comparaţie cu vestita cale Semmering din Austria.
Se spune că la Anina cărbunele a fost descoperit de tăietorul de lemne Mathias Hammer, în 1790. De atunci a început extracţia şi a apărut necesitatea construirii unei linii de cale ferată care să lege direct Anina de portul dunărean Baziaş. Aşa a început, în primăvara anului 1861, construcţia căii ferate, fiind dată în folosinţă pentru traficul de mărfuri la 15 noiembrie 1863, iar pentru transportul de persoane la 4 aprilie 1869. Calea ferată Oraviţa - Anina este de un pitoresc deosebit, datorită numeroaselor lucrări care au fost făcute spre a deschide drum trenului în stânca dură de calcar a Munţilor Aninei, toate acestea înaintea inventării dinamitei. Ea a fost construită de către meşteri şi lucrători italieni, dintre care mulţi s-au stabilit în cele două oraşe de la capătul liniei.
Deşi distanţa în linie dreaptă între Oraviţa şi Anina nu depăşeşte 15 km, calea ferată măsoară 33,4 km, cu o diferenţă de nivel de 338 m. Aceasta este formată din 14 tunele săpate în bună parte în stâncă şi 10 viaducte peste văi adânci, fiind o capodoperă în materie de construcţii de căi ferate.